Kempen Semasa

Kempen Semasa

08 April 2011

Jangan bermain dengan Api.

Bermain-main dengan dosa maknanya kita sudah mula bermain-main dengan api.
Dalam kata-kata yang lain, kelekaan membuat dosa akhirnya akan membuatkan si pelakunya dicampak ke dalam API NERAKA yang menyala-nyala.
Selalu sangat sewaktu kanak-kanak dulu kita dingatkan “jangan bermain api! kecil menjadi kawan, besar ia bertukar menjadi lawan.”
Begitulah tamsilan dosa. Dosa-dosa kecil yang tidak dirasakan apa-apa akan semakin membesar dan bakal mengundang kemurkaan ALLAH.
Kalau demikian, marilah kita padamkan dosa-dosa kita sebagaimana kita berusaha memadamkan api.
Sebagaimana kita bimbang dan takut andai api membakar seluruh rumah dan harta benda kita maka takut dan bimbanglah saat api neraka akan mula membaham tubuh-tubuh manusia yang berdosa.
Bagaimana mahu memadam dosa silam?

1. Bertaubat dan beristighfarlah kepada Allah sebagaimana yang diteladani Rasulullah SAW. Inilah jalan paling utama untuk memadam kepanasan dosa-dosa kita yang bertimbun itu. Setiap masa dan ketika hendaklah dipenuhi dengan memohon keampunan Allah. Pohonkan juga keampunan untuk kedua ibubapa yang dikasihi, guru-guru tercinta, keluarga tersayang dan sekelian muslimin dan muslimin, tak kira di mana sahaja mereka berada, yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia.
Firman Allah SWT: “Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah Furq: 70).
Rasulullah s.a.w. bersabda “Siapa yang ingin buku amalannya itu mengembirakannya, hendaklah ia membanyakkan istigfar” (Riwayat Baihaqi dari Zubir). 

2. Ikuti dan susulilah setiap kejahatan dan dosa yang kita lakukan dengan melakukan kebaikan dan ketaatan sebagaimana yang diwasiatkan oleh Nabi SAW.
Sabda Nabi SAW maksudnya:“Hendaklah kamu bertaqwa di mana sahaja kamu berada. Ikutilah setiap kejahatan (yang kamu lakukan) dengan kebaikan, moga-moga kebaikan itu akan menghapuskan kejahatan. Bergaullah dengan manusia dengan akhlak yang baik.” (Riwayat At Termizi dan Ahmad)

3. Sentiasalah bersedeqah. Jadikan ia amalan harian kita. Ya, walaupun berderma RM 1.00 sehari, tetapi berterusan. Walaupun bersedekah dengan sebelah isi buah kurma. Semuga Allah memadamkan dosa-dosa kita dengan berkat sedeqah.
Daripada ‘Adiy ibn Hatim Radiallahuanhu berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda: “Takutlah kamu akan api neraka walaupun dengan (bersedekah) separuh buah kurma.” (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari).
Sabda Nabi SAW: “Sedekah itu menghapuskan kesalahan seperti air memadamkan api” (Hadis Riwayat At Tirmidzi)

4. Tekuni dan peliharalah solat fardhu lima waktu sehari semalam. Usahakanlah untuk melakukannya secara berjamaah di masjid atau surau.
Setiap kali masuk waktu solat Saaidina Abu Bakar r.a. berkata: “Berdirilah dan padamkanlah api yang kalian nyalakan itu!”
Apakah yang tersirat di dalam nasihat Khalifatur Rasul itu?

Maksudnya ialah, laksanakanlah solat untuk menghapuskan segala dosa-dosa yang dapat menyebabkan masukanya seseorang ke dalam api neraka.
Itulah yang terkandung di dalam firman Allah SWT :
وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ طَرَفَىِ ٱلنَّہَارِ وَزُلَفً۬ا مِّنَ ٱلَّيۡلِ‌ۚ إِنَّ ٱلۡحَسَنَـٰتِ يُذۡهِبۡنَ ٱلسَّيِّـَٔاتِ‌ۚ 
ذَٲلِكَ ذِكۡرَىٰ لِلذَّٲكِرِينَ
“Dan dirikanlah sembahyang (wahai Muhammad, engkau dan umatmu), pada dua bahagian siang (pagi dan petang), dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam. Sesungguhnya amal-amal kebajikan (terutama sembahyang) itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat.” (Surah Hud ayat 114)

1 ulasan:

Frodo Baggins berkata...

"jgn salahkan Tuhan adanya neraka, salahkan diri yg sering meniup bara apinya biar semakin hidup .."


huhuhuhu insap gua dol

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails